11.2.15

Drie keer is scheepsrecht, toch?

Ik vergaap me regelmatig aan de meest prachtige hangers die ik op het internet te vind. Hoe simpeler en natuurlijker, hoe mooier. 'Dat moet ik ook kunnen!' dacht ik. 
Ik ben er inmiddels dan ook achter hoe je een afbeelding, tekst of bloem in een hanger kunt vereeuwigen. De oplossing heet 'Ice Resin', een soort doorzichtige hars die je over de afbeelding in je hanger giet en wat daarna langzaam uithardt. 
Bron: nl.dawanda.com

Kind kan de was doen! 

Nou, niet dus. Het hele proces luistert namelijk nogal nauw. Ice Resin bestaat uit twee vloeistoffen (hars en hars-hardener) die je met elkaar moet mengen. In een verhouding van precies 1 op 1, want anders wordt het geheel of te snel of nooit hard. Daarnaast ontstaan er tijdens het mengen kleine luchtbelletjes die je natuurlijk niet in het eindresultaat wilt hebben. Die moet je er dus zorgvuldig uit prikken met een tandenstoker. Een geduld vereisend zaakje, want ze komen steeds terug !! Je geduld wordt vervolgens nog extra op de proef gesteld omdat het drie dagen duurt voordat de hars is opgedroogd. Je wilt natuurlijk af en toe even testen, maar voor je het weet staat er een dikke vingerafdruk midden in de hars..

Een poos geleden heb ik geprobeerd schuifkralen te vullen met de Ice Resin. Helaas werd de vloeistof niet hard en konden de kralen de prullenbak in. Lees hier de blogpost die ik toen heb geschreven.
Maar af en toe een mislukking hoort bij het creatieproces, dus afgelopen week heb ik mij opnieuw gewaagd aan een Ice Resin avontuur! Ik heb een hanger gemaakt. Ik heb écht opgelet bij het mengen van de vloeistoffen en dat is gelukt: de hars is na drie dagen wachten opgedroogd! Alleen....in de eerste nacht is er nog een belletje tevoorschijn gepiept die ik niet meer stuk kon prikken, de hars was al te hard. Ook heb ik blijkbaar de afbeelding niet goed genoeg geplastificeerd, want de vloeistof is in het papier getrokken..
Best een beetje balen en ik begin er een hard hoofd in de krijgen....
Maar goed. Ik kan natuurlijk even diep adem halen en een glimlach tevoorschijn toveren. Ik heb die woorden niet voor niets in de hanger gezet!
Drie keer is tenslotte scheepsrecht, toch?

Geen opmerkingen: